PROGRAMMA 2de leerjaar L.O.
HoofdPagina Islamitisch GodsdienstOnderwijs
OVERZICHT :
Periode 1: september/oktober 2001M.
(‘Djoemaad’ II/ ‘Radjab’ 1422 H.)
°Aqieda: Profetenverhalen:
IBRAHIEM (ABRAHAM) & NOÊH (NOACH)
- herhaling verhaal over Ibrahiem u
- het verhaal van Noeh u
Verhalen rond GOED ZIJN VOOR MENSEN EN DIEREN
Leerdoelen:
hernieuwde kennismaking met God (‘tauhied’= eenheid van God);
aspect: - God als Schepper (‘Al-Chaaliq’)
aspِect: - God als Heer (‘Rabb’)
hernieuwde kennismaking met profeetschap/profeten en boodschappers;
aspecten: - God’s genade en weldaden zijn onuitputtelijk
verdere kennismaking met de geloofspractijk;
aspecten: - aanbidding, smeekbede en gebed (herhaling)
’kalima tauhied’ aanleren: ‘laa ilâha illallâh’
Qoer’ân:
21 :51 – 72 herhalen
6 :74 – 83 herhalen
s. ‘Al-Falaq’, 113 herhalen, s. ‘Al-Masad’, 111 aanleren
Doe°â’ :
- bij het binnengaan en het verlaten van het huis
- om kennis te verkrijgen
Soera’s :
- herhaling van de aangeleerde soera’s en Kalima “Amantoe” in het Arabisch én het Nederlands
‘Al-Qadr’, 97
‘Al-Masad’, 111
‘Al-Qoeraisj’, 106
‘Al-°Ala’, 87
Begrippenkennis:
- ‘Dien’ (geloof/religie)
- ‘Risâla’ (boodschap)
- ‘Rabb’ (‘roeboêbiyya’=Heerschap)
Arabische alfabet: geldt voor het gehele jaar
in bijlage het programma over het aanleren van het Arabisch alfabet
- Ritme volgens het niveau van de leerlingen
- De bedoeling is dat de lln. het alfabet uit het hoofd kunnen opzeggen
- En aflezen van het bord
Bronnen:
Een grote kindervriend ; K. Murad en M.S.Kayani, Uitgeverij Oase, Zoetermeer
Arabische posters met het alfabet ; Nederlans/Arabische uitgeverij S. Amin, Rotterdam.
(ook letterdozen en oefenschriften voor arabische taallessen aan kinderen)
Periode 2: oktober 2001 M. (‘Radjab’/’Sja`baan’ 1422 H.)
°Aqieda :
- God als Alwetende (‘Al-`Aliem’)
- ‘Mauloêd’ (geboorte van de Profeet)
Achlâq:
Verhalen over (het gedrag) en HET LEVEN OP SCHOOL - BUITEN DE SCHOOL - IN HET GEZIN
Leerdoelen:
de eenheid Gods (‘tauhied’)
aspect: - God als Alwetende;
kennismaking met de geopenbaarde boeken en
kennismaking met de ‘soenna’ van de profeten,
i.h.b .van Profeet Mohammed r
aspect: liefde voor Allah U en zijn Profeet r
goed, aardig zijn voor papa, mama, broertjes, zusjes,
andere familie, kinderen op school, buren;
Qoer’ân :
s. ‘An-Naas’, 114 herhalen
s. ‘Al-Ichlaas’, 112 (opnieuw) aanleren
Begrippenkennis:
- Profeet (‘Nabiy’-‘naboewwa’)
- Boodschapper (‘Rasoêl’)
- ‘Soenna’
Bronnen:
Lesboek islamitisch godsdienstonderwijs groep ¾ , achlaq: S.P.I.O.R- Isl. Werkgroep Al-Ghazali Rotterdam
Muhammad a.s.s. Die Botschaft und der Gesandte; S.S. Moussa IB Verlag Isl. Bibliothek, Koln vertaald door M. Brouwer Isl. Werkgroep Al-Ghazali , Rotterdam
Periode 3: november 2001 M. (‘Sja`baan’/’Ramadaan’ 1422 H.)
Aqieda:
God als Eeuwiglevende (‘AL-HAYY’)
- de schepselen van Allah U, zichtbare en onzichtbare,
- i.h.b. het geloof in de Engelen
Siera: MOHAMMED r
- herhaling van geziene leerstof van het 1ste leerjaar
- het begin van de openbaring van de Qoerân
Fiqh - Verhalen rond het VASTEN
Leerdoelen:
verdere kennismaking met profeet Mohammed r
en zijn ‘soenna’;
hernieuwde kennismaking met de vastenmaand Ramadaan;
aspect: - samen delen;
aspect: - armen en zwakken helpen;
Qoer’ân:
94 (As-Sjarh): 1 – 8 herhalen
93 (ad-Doehâ): 6 – 11 “
2 (Al-Baqara) :183 – 185 “
s. ‘Al-Ichlaas’, 112 herhalen
s. ‘Al-Kausar’, 108 (opnieuw) aanleren
Begrippenkennis:
- ‘Soera’ en ‘Aya’
- ‘Qara`a’ en ‘Waħyi’
- ‘Ilâhie’
Bronnen:
Zeven wegen naar Mekka; Soera`s en aya`s; Rafiq Fris , S.P.I.O.R., Rotterdam
De 99 Schone Namen van Allah ; Z.H. Sharib, Moslim Informatie Centrum, Den Haag
Zie ook Leerlingenboek 7/8 Isl. Godsdienstonderwijs S.P.I.O.R. Rotterdam
°Aqieda:
- Profetenverhalen: het verhaal over °IESÂ uJezus herhalen
- het neerdalen van de tafel (‘al-Mâ’ida’) uit de hemel
- de wonderen van `Iesa u
- God als Almachtige (‘AL-QÂDIR’)
Verhalen over GEVEN AAN ARMEN EN BEHOEFTIGEN.
(Al-Baqara) 2: 183 - 185
(Al-°Alaq) 96: 6 - 11
Leerdoelen:
kennismaking met God als Almachtige
en verder met de Profeten (س );
respect voor andersgelovigen;
vrijgevigheid hoort bij vasten;
Qoer’ân:
19 (Maryam u) : 22 – 34 herhalen
5 (Al-Mâ’ida) : 111 – 115 “
s. ‘An-Naas’ en ‘Al-Falaq’ herhalen
s. ‘Al-Kâfiroên aanleren
Begrippenkennis:
- God
- Profeetschap
- (Al)macht
- ‘Moeqaddas’
- Ramađaan
Bronnen:
Verhalen van de Profeten S.A.H.A. Nadwi, Uitgeverij Noer, Delft
Periode 5: januari 2002 M. (‘Sjawwaal’/’Dzi l-Qi`da’ 1422)
°Aqieda: - God als Hij die doet wat Hij wil (‘AL-IRÂDA’)
Siera: verdere verhalen over de profeet Mohammed r
- de geboorte van Mohammed r herhalen
- zijn huwelijk met Chadiedja herhalen
Achlâq:
- verhalen over SAMEN DELEN, EERLIJK ZIJN
2 (Al-Baqara) :261 – 267
Leerdoelen:
kennismaking met God als degene, die doet wat Hij wil;
persoonlijke verantwoordelijkheid
islamitische feesten
goed zijn voor anderen
Qoer’ân:
94: 6-11 herhalen
96: 1-5 “
s. ‘Al-Kausar’, 108 herhalen
s. ‘Al-`Asr’, 103 aanleren
Begrippenkennis:
- ‘Irâda’
- ‘Niyya’
Bronnen:
Zie boven : Siera deel 1 en 2 Projekt Dien, Leiden
Periode 6: februari 2002 M. (‘Dzi l-Qi`da’/’Dzi l-Hiddja’ 1422)
°Aqieda: - de Boeken
Fiqh: Verhalen over de PELGRIMSTOCHT (HADDJ)
Leerdoelen:
kennismaking met de geopenbaarde boeken,
aspect: wat staat er in de Qoerân over andere geopenbaarde boeken;
verdere kennismaking met de bedevaart naar Mekka,
aspect: het offerfeest;
Qoerân:
s. ‘Al-Mâ’ida’, 5: 6
s. ‘Al-Baqara’, 2: 261-267
s. ‘Al-Kâfiroên’, 109 herhalen
s. ‘Al-Maa`oên’, 107 aanleren
Begrippenkennis:
- Koetoeb
- Roesoel
Bronnen:
De zeven wegen naar Mekka, Abdulwahid van Bommel : al-Aqieda, Ibaada, Achlaaq
S.P.I.O.R. Rotterdam
Soera`s en Aya`s ; Rafiq Fris , S.P.I.O.R., Rotterdam
Periode 7: maart 2002 M. (‘Dzi l-Hiddja’ 1422/’Moeharram’ 1423 H.)
Verhalen over HYGIËNE EN WELLEVENDHEID.
- Reinheid op straat/ in het leven van alledag
- Groeten
- Kleine en grote wassing
Leerdoelen:
verdere kennismaking met de ‘soenna’ ;
eerste kennismaking met de ‘hidjra’-kalender;
verdere kennismaking met hygiëne, reinheid en wellevendheid;
aspect - bewust maken van reinheidsconcept in de islam;
Kennis van de Qoer’ân:
s. ‘Al-Baqara’, 2: 158
s. ‘Aal `Imraan’, 3: 96-97
s. ‘Al-Masad’, 111 herhalen
s. ‘Al-Fiel’, 105 aanleren
Begrippenkennis:
- ‘Soenna’
- ‘Tahâra’
Bronnen:
Kom tot het gebed; A. van Bommel. M.I.C. , Den Haag
Lessen Belgisch Godsdienstprogramma; Oemar de Munck
De weg van de moslim deel 1,2, en 3 , Dien Projekt , Leiden.
Periode 8: april 2002 M. (‘Moeharram’/’Safar’)
Fiqh: het standaardgebed - ‘as-Salaa(t)’, de vrijwillige en ‘soenna’-gebeden;
Leerdoelen:
verdere kennismaking met de ‘salaa(t)’;
Kennis van de Qoer’ân:
s. ‘Al-Maa`oên , 107 herhalen
s. ‘Al-Qoeraisj’, 106 aanleren
Begrippenkennis:
- ‘Salaa’
- ‘Fard’ en ‘Soenna’
- ‘Nâfila’
- ‘Djamâ`a’
Bronnen:
Zie boven
Leerlingenboek groep ¾ Isl. Godsdienstonderwijs S.P.I.O.R, Rotterdam
Periode 9: mei 2002 M. (‘Safar’/’Rabie` I’ 1423 H.)
Fiqh:
het vasten (‘as-Saum’ of ‘as-Siyaam’), de vrijwillige en ‘soenna’-vasten;
de liefdadigheid (‘az-Zakaat’;
Leerdoelen:
verdere kennismaking met het vasten in Ramadaan en anders,
aspect: - etensmanieren;
kennismaking met de ‘zakaat’,
aspecten: - vrijgevigheid, eerlijkheid, zorg;
Kennis van de Qoerân:
s. ‘Al-Fiel’, 105 herhalen
s. ‘Al-Hoemaza’, 104 aanleren
Begrippenkennis:
- ‘Islâm’
- ‘Sjahâda’
- ‘Salaa(t)’
- ‘Zakaa(t)’
- ‘Saum’
- ‘Haddj’
- ‘Oemma’
Bronnen:
Basis principes van de Islam; M.A. Alkhuli vertaald door Oem Ahmad, uitgeverij Noer, Delft
Het dagelijkse leven van de profeet; A. von Denffer, Uitgeverij Noer, Delft
Periode 10: juni 2002 M. (‘Rabie` I’/’Rabie` II’ 1423 H.)
Fiqh:
de feestdagen, zowel standaard als vrijwillige gelegenheden/vieringen
- ‘ `Iedoel-Fitr’, ‘`Iedoel-Ađhaa’, ‘Mauloêd’,
- ‘Mi`raadj’, ‘Laylatoel-qadr’, ‘Laylatoel-baraa’a’
(kan ook verspreid worden over het leerjaar,
al naar gelang de gelegenheid),
en herhaling leerstof van het tweede leerjaar;
(herhalen) :
- bij het binnengaan en het verlaten van het huis
- om kennis te verkrijgen
Achlâq: verhalen over bescheidenheid en nederigheid
Leerdoelen:
verdere kennismaking met de feestdagen,
aspect: - delen, vrijgevigheid, gastvrijheid;
kennismaking met de kwaliteiten bescheidenheid en nederigheid;
Kennis van de Qoerân:
s. ‘Al-Qadr’, 97 aanleren
t.m. s. ‘Al-Hoemaza’ herhalen
Begrippenkennis:
- ‘`Ied’
Bronnen:
Zie boven