lesfasen + doelstellingen didactische werkvormen +principes vragen + te verwachten antwoorden& leerlingengedrag
Inleiding motivatieprincipe *Assalamoe aleikoem
**Leerlingen groeten terug.

onderwijsleergesprek

actualiteitsprincipe

doceermoment

*Leerkracht wenst iedereen een gelukkige Ramadân..Weten jullie welke de bijzonderste nacht van de Ramadân is ?
**Lln. antwoorden (Laylatoe-l-Qadri).
*Leerkracht bevestigt en vertelt dat deze nacht in de Qur'aan vermeld wordt, o.a. in Soera Al-Qadr. Leerkracht deelt mee dat deze Soera het onderwerp van de les is. (stencils worden uitgedeeld)

Doelstelling 1
activiteitsprincipe

autoriteitsprincipe

aanschouwelijkheidsprincipe

.Kent iemand Soera Al-Qadr reeds ?
**Eventueel zegt leerling deze Soera op.
*Leerkracht reciteert zelf Soera Al-Qadr. (eventueel Soera op cassette laten horen).
**Lln. volgen mee op stencil (Arabische tekst + transcriptie)
Doelstelling 2 doceren + vertelvorm

variatieprincipe

activiteitsprincipe

*Leerkracht vertelt de reden van openbaring van de Soera.
**Lln. luisteren geboeid.
*Leerkracht vraagt leerling de bijhorende tekst te lezen. 
**Leerling leest tekst.
Doelstelling 3 variatieprincipe *Leerkracht schrijft de nederlandse vertaling van het 1ste vers van Soera Al-Qadr op het bord.
**LLn. schrijven over.
*Leerkracht geeft korte uitleg bij dit vers.
**Lln. luisteren.idem voor de volgende 4 verzen.
*Leerkracht duidt een leerling aan om de betekenis van Soera Al-Qadr te lezen.
**Leerling leest.
 Doelstelling 4 herhalingsprincipe

evaluatieprincipe

*Leerkracht stelt enkele vragen i.v.m. de les.
*Leerkracht herhaalt Soera Al-Qadr.
**Leerlingen zeggen na elk vers de leerkracht na.
**Leerlingen krijgen opdracht tegen volgende les Soera Al-Qadr uit het hoofd te leren.

 

Terug