Inleiding |
|
*Assalamoe aleikoem
**Leerlingen groeten terug. |
|
motivatieprincipe
onderwijsleergesprek
actualiteitsprincipe
|
*Leerkracht vertelt dat vandaag de Ramadân begonnen is.
** Lln. beamen.
|
Doelstelling 1 |
|
.Weten jullie waarom wij vasten in de maand Ramadân ?
** Lln trachten te antwoorden.
*Leerkracht vertelt dat de eerste openbaring van de Qur'aan plaatsvond tijdens deze heilige maand. (Qur'aan Soera 2:185) |
Doelstelling 2 |
|
.Wat wil dat zeggen openbaring ?
**Lln. trachten te antwoorden.
*Leerkracht verduidelijkt..Wat is het Arabische woord voor openbaring ?
**LLn. trachten te antwoorden.
* Leerkracht brengt de Arabische term aan (al-wahî). |
Doelstelling 3 |
vertelvorm |
*Leerkracht zegt dat ze vandaag het verhaal zal vertellen van de eerste openbaring van de Qur'aan. Leerkracht reciteert eerste 5 verzen van Soera Al-'Alaq.
** Lln. luisteren geboeid |
Doelstelling 4 |
autoriteitsprincipe
variatieprincipe
herhalingsprincipe |
*Leerkracht onderbreekt het verhaal en stelt enkele vragen.
.Wie kwam er bij Mohammed (s.a.w.) in de grot Hira ?.
Welke verzen werden toen neergezonden ? |
Doelstelling 5 |
herhalingsprincipe |
.Is de Qur'aan toen volledig geopenbaard geworden ?
**Lln. antwoorden.
*Leerkracht beëindigd het verhaal.
**Lln. luisteren.
*Leerkracht stelt enkele vragen..Hoe voelde de profeet zich toen hij bij zijn vrouw Chadiedja terugkeerde ?
.Wat vertelde Waraqah ibn Nawfal aan Mohammed (s.a.w.) en Chadiedja ?.
Wanneer is "al-wahî" gestopt ?
**Lln antwoorden. |
Doelstellingen 1-5 |
activiteitsprincipe
herhalingsprincipe
|
*Leerkracht deelt stencils uit en laat enkele lln. lezen
**Lln. lezen. |