LEERPLAN ASSIERA EN DE GESCHIEDENIS
1ste LEERJAAR
-
De familie van onze Profeet (VZMH)
-
De geboorte van onze Profeet (VZMH)
-
Verhaaltje over de Profeet (VZMH)
-
Mohammed (VZMH) houdt van kinderen
-
Kaaba leren kennen
-
Adam als eerste mens en Profeet
2de LEERJAAR
3de LEERJAAR
-
De jeugd van de Profeet (VZMH)
-
Het karakter van onze Profeet
-
Het huwelijk van de Profeet met Chadiedja
-
De restauratie van de Ka°ba
-
De kinderen van onze Profeet
-
Ibrahiem
-
Mohammed wordt profeet
4de LEERJAAR
-
De toestand van Mekka
-
Jezus uitgebreid (°Issa)
-
Noęh
-
Ayyoęb
5de LEERJAAR
6de LEERJAAR
-
Alle verhalen terug vertellen tot de islamisering van Mekka (fathoe mekka)
-
Taboęk - Moenaim
-
Afscheidsbedevaart
-
Het overlijden van onze Profeet
-
De rechtgeleide kaliefen
-
De wonderen van onze Profeet
-
Yoęsoef
-
Yoęnoes
-
Dawoęd en Soelaymaan
Top
LEERPLAN GEDRAGSVORMING
'achlaaq'
1ste LEERJAAR
-
De begroeting in de Islam (aadaaboe s-Salaam)
-
Eetgewoonten in de Islam en doe°aa (aadaaboe t-ta°aam)
-
1) dank aan Allah voor zijn gunsten (ni°ma) kunnen verwoorden
-
2) alle negatieve invloeden bannen tijdens de maaltijd
-
3) zich aan tafel spontaan goed gedragen
-
Liefde en gehoorzaamheid voor Allah I en de ouders (taa°â en mahabba l-wâlidayn )
-
1) Allah spontaan bedanken voor alles wat Hij voor ons doet
-
2) Allah gehoorzamen en zijn regels in praktijk brengen
-
3) liefde voor ouders spontaan uitdrukken
-
Omgaan met milieu in de Islam
-
properheid: plaats- lichaam- kleding (doe°aa voor en na het toilet)
-
1) het belang van properheid kunnen verwoorden
-
2) al wat vuil is verwerpen
-
3) spontaan dagelijks proper zijn
-
beleefdheid in de moskee (aadaab l-masjid)
2de LEERJAAR
-
Gedragshouding: thuis, op straat en op school
-
Properheid (herhaling)
-
Liefde voor Allah , voor de Profeet en zijn familieleden
-
1) liefde voor Allah
-
2) weten dat Allah en zijn Profeet heel veel van kinderen houden
-
3) het leven van familieleden van de Profeet kennen, en van hen houden (Hassan en Hoessayn)
-
Respect voor de buren en bloedverwanten
-
1) verwoorden hoe men zich gedraagt op familiebezoek
-
2) het belang van de familie verwoorden
-
3) spontaan buren respecteren en helpen
-
Toegestaan en niet toegestaan gedrag - (leugens en diefstal) - (eerlijk en lief zijn)
-
Hoe omgaan met dieren
-
Hoe bezoek ik een zieke vriend en hoe gedraag ik mij in het ziekenhuis
-
Hoe samen spelen?
-
1) op een vriendelijke manier kunnen spelen
-
2) vriendschap met anderen kunnen sluiten
-
3) met anderen kunnen delen
3de LEERJAAR
-
Samenwerking in de Islam: hulp aanbieden (atta°aawoen)
-
Gewenst en ongewenst gedrag bij een moslimkind: - jaloersheid - belofte nakomen - gierigheid - betrouwbaarheid (al-amâna) - onreine taal gebruiken - openhartigheid
-
Gehoorzaamheid aan Allah , de Profeet , ouders en leerkrachten
-
1) weten dat 'Allah gehoorzamen' betekent Zijn regels te volgen
-
2) weten dat de 'Profeet gehoorzamen' betekent zijn 'ahaadîs' na te volgen 3) weten dat gehoorzaamheid aan Allah zit in de gehoorzaamheid aan de ouders
-
4) het belang van de leerkrachten kunnen omschrijven
-
Liefde voor alle schepselen van Allah
-
Pesterijen vermijden
-
Gedragshouding bij het slapen gaan (aadaaboe n-nauwm) - Doe°aa an-nauwm en yaqâza
4de LEERJAAR
-
Onze plichten tegenover Allah en zijn Profeet
-
Bezoek aan de zieken - doe°aa voor genezing (as-sjifaa')
-
Onze plichten tegenover onze buren
-
Gedragshouding op school (aadaaboe-l-madrasa)
-
Hulpzaam zijn voor: - bejaarden - gehandicapten - zwakken - armen ŕ spontaan deze mensen helpen
-
Respect voor de anders gelovigen (te combineren met de les over de verschillen tussen christenen, joden, moslims en ongelovigen)
-
Genade in het algemeen (ar-rahma marhamat)
5de LEERJAAR
-
Broederschap in de Islam (al-oechoewwa wal-mawadda) - rechten en plichten van een moslim tegen over zijn broeder
-
Overspel (zinâ) en haar gevolgen
-
1) zinâ en haar vormen verafschuwen
-
2) de nadelen van zinâ en haar soorten kunnen verwoorden
-
3) het doel van het huwelijk in de Islam kunnen uitleggen
-
Diefstal
-
Berouw (voorwaarden van at-tawba)
-
Roddelen en klikken
-
1) Kunnen zeggen dat roddelen en klikken de oorzaak van ruzie tussen mensen is
-
2) de straf en de ellende kennen voor degene die dat begaat
-
3) weten op welke manier men roddelen en klikken kan vermijden
-
Schroom (hayaa')
-
1) de voordelen van schroom kunnen opsommen
-
2) het effect van schroom op ons gedrag kunnen verwoorde,
-
3) weten dat men door schaamte veel grote zonden kan vermijden
-
4) weten dat de Profeet zeer schroomvol was
-
De rechten en plichten van de familieleden, de anderen en zichzelf (herhaling)
6de LEERJAAR
-
Ziekten van de ziel:
-
deze ziekten kunnen onderdrukken en beheersen
-
handelingen bij het bezoeken van een begraafplaats
-
1) handelingen bij het bezoek van een begraafplaats kunnen verwoorden
-
2) doe°aa' al-Mayyit uit het hoofd kunnen lezen
-
3) ongewenst gedrag bij het bezoeken van een begraafplaats vermijden
-
Gezondheid beschermen - alcohol, drugs, tabak
-
Wijn, gokken, afgodsbeelden, geluksspelen (soerat 5 ayat 90)
-
Geduld hebben (sabroe)
-
1) verhaal van Ayyoeb als voorbeeld kunnen geven
-
2) voordelen van geduld (sabr) kennen
-
3) het effect van geduld op ons leven kennen
-
Alle gewenste en ongewenste gedragshoudingen samenvatten (aadaab wal moe°âmalaat)
DE AZAN & DE IQAMAH
De AZAN
4x Allahoe akbar Allah is de grootste
2x Asjhadoe alla illaha illallah Ik getuig dat er geen God is behalve Allah
2x Asjhadoe anna moehammadarrasoel Allah Ik getuig dat Mohammed zijn gezant is
2x Hayya al assalaah Haast u naar het gebed
2x Hayya alal falaah Haast u naar het welslagen
2x Allahoe akbar Allah is de grootste
1x La ilaha illallah Er is geen god behalve Allah
DE IQAMAH
4x Allahoe akbar A llah is de grootste
2x Asjhadoe alla illaha illallah Ik getuig dat er geen God is behalve Allah
2x Asjhadoe anna moehammadarrasoel Allah Ik getuig dat Mohammed zijn gezant is
2x Hayya al assalaah Haast u naar het gebed
2x Hayya alal falaah Haast u naar het welslagen
1x Qad Qamatis Salaat Het gebed (aanbidding) is begonnen
2x Allahoe akbar Allah is de grootste
1x La ilaha illallah Er is geen god behalve Allah
Top
LEERPLAN QORAAN
1ste LEERJAAR
Minimum:
- Van soera Al-Fâtiha tot soera Al Fiel
- Soera Al-°Asr
- Soera Al-Qadr
- Aya Al-Koersie
- Het einde van Baqara vanaf Amana ar-Rasoęl
Maximum
- Van soera Al-Fâtiha tot soera Al-°Alâ (de leerkracht verdeelt de soeras over de 6 leerjaren volgens het niveau van de leerlingen)
Kennismaking met het Arabisch alfabet (1ste- 6de leerjaar)
Leerdoelen :
- vertrouwen hebben in de woorden van Allah
- een aantal soeras uit het hoofd kennen spontaan en zonder aarzelen de Koran kunnen lezen
- asbaab an-noezoęl van een aantal soeras kennen
- de Koran als referentie kunnen gebruiken
- de Koran in het dagelijkse leven religieus beleven
DE 4 KALIEFEN
Na de dood van de profeet Mohammed volgden vier kaliefen hem op.
Zij worden de rechtgeleide kaliefen genoemd omdat zij nauwgezet het voorbeeld van de profeet volgden. Zij waren heel eerlijk, leefden eenvoudig, gedroegen zich als gewone mensen, waren vriendelijk en rechtvaardig en dienden de mensen, hun broeders en zusters omdat zij wilden dat Allah tevreden zou zijn over hen.
In deze volgorde werden de kaliefen aangesteld:
-
Aboę Bakr t
-
°Oemar t
-
°Oesmaan t
-
°Ali t
Top
LEERPLAN SMEEKBEDEN
1ste LEERJAAR
-
Doe°aa bij het slapen gaan en bij het wakker worden
-
Doe°aa voor en na het eten
-
Doe°aa voor en na men naar het toilet gaat
2de LEERJAAR
3de LEERJAAR
4de LEERJAAR
-
Doe°aa bij het verbreken van het vasten (al iftaar)
-
Doe°aa bij de spiegel en kleding
-
Doe°aa bij takbier en tasbieh
5de LEERJAAR
-
Doe°aa van eerbied en nederigheid (Qoenoęt)
-
Doe°aa voor vergiffenis (al-istighfâr)
-
Doe°aa bij het binnengaan en verlaten van de moskee
6de LEERJAAR
RAMADAN
Allah heeft graag dat je zoveel mogelijk zegt:
“Laa ilaaha illa’Llaah Mohammadoen rasoęloe’Llaah”
En heel dikwijls om vergiffenis vraagt:
“astaghfiroe’Llaah”
Voor men s’avonds begint te eten zegt men volgende doe°aa:
Allaahoemma laka soemtoe Wa °ala rizqi-ka aftartoe
Dit wil zeggen: “O Allah, ik heb voor u gevast en de vasten gebroken met wat u mij gegeven hebt.”
HET TOILET
Voor het naar binnen gaan (met linkervoet) zegt men:
“Bismillâh. Allâhoemma innie a°oędzoe bika min al-choebsi wa al-chabâ’is”
(In de naam van Allah. Bij U zoek ik mijn toevlucht tegen alle onreinheid)
Bij het naar buiten gaan (met rechtervoet) zegt men:
“GHOEFRÂNAKA”
(O Allah, schenk mij vergeving)
Top
LEERPLAN DE GELOOFSLEER
1ste LEERJAAR
* Allah leren kennen
-
Belangrijke eigenschappen van Allah kunnen opsommen: Hij is één - Hij heeft alles geschapen
* Mohammed is mijn Profeet
-
Mohammed leren kennen
-
Kenmerken van een profeet kunnen uitleggen
* Koran
- kunnen zeggen dat de Koran ons Boek is en het laatste Boek van Allah is
- spontaan respect voor de koraan tonen
* Islam: wie ben ik?
- met eigen woorden kunnen uitleggen wie een moslim is
- de ‘sjahâda’ uit het hoofd kennen
- kunnen zeggen dat de Islam onze godsdienst is
* De Engelen
- weten dat Engelen uit licht (‘noęr’) zijn geschapen
- enkele kenmerken van ‘malaa'ďka’ kunnen opsommen
- een aantal namen van Engelen kunnen opsommen
* De 6 Geloofsartikelen
- de 6 geloofsartikelen uit het hoofd kennen
- de ‘arkaanoe-l-iemaan’ in het Arabisch kunnen zeggen
LEERPLAN DE GELOOFSLEER
2de LEERJAAR/L.O.
* Het Geloof in de Islam
-
de zes geloofspunten uit het hoofd kennen
-
kenmerken van Allah kunnen opsommen
* De schepselen van Allah
-
weten dat er zichtbare en onzichtbare schepselen zijn
-
kunnen verwoorden dat Allah de schepper van alles is
* Het leven na de dood
- weten dat het Paradijs (‘djanna’) oneindig is
- en dat de goede moslims naar het Paradijs gaan
* Kalimat At-tawhied
- de ‘sjahâdatâni’ in het Arabisch kunnen zeggen
- de betekenis van de ‘sjahâda’ (getuigenis) kunnen uitleggen
- kunnen zeggen wanneer men de ‘sjahâda’ moet of mag gebruiken
LEERPLAN DE GELOOFSLEER
3de LEERJAAR/L.O.
* Allah
-
een aantal belangrijke kenmerken van Allah kunnen opnoemen (in relatie met Soera Al-Ichlâs)
-
weten dat Allah van ons houdt,
-
liefde voor Allah voelen
-
10 namen van Allah kennen
* Al Malaaďka
-
enkele namen kunnen opnoemen
-
enkele belangrijke eigenschappen kennen
-
de taken van de 4 belangrijkste malaaďka kunnen opnoemen
* De heilige Boeken van Allah
- 4 Boeken van Allah kunnen opnoemen
- de Koran als laatste Boek van moslims kunnen aangeven
* De Profeten van Allah
- enkele namen van Profeten kunnen noemen
- liefde voor profeten voelen (‘oeloel-a°zam’)
* Het leven na de dood
- kenmerken van ‘djanna’ kunnen opsommen
- spontaan goed handelen om de ‘djanna’ als beloning te krijgen
- in eigen woorden kunnen uitleggen wat ‘djahannam’ is
- kunnen uitleggen waarom ‘djahannam’ is geschapen
LEERPLAN DE GELOOFSLEER
4de LEERJAAR/L.O.
* Eigenschappen van Allah
-
kenmerken van Allah kunnen opnoemen en uitleggen
-
een aantal namen van Allah kennen en uitleggen
* Al Malaaďka (Engelen)
-
de belangrijkste Engelen kunnen opnoemen
-
eigenschappen van malaaďka kunnen bepalen
-
de beroemde malaaďka en hun taken kunnen opnoemen
-
het verschil tussen mens – ‘djinn' - malaaďka kunnen bepalen
* Het geloof
- kunnen uitleggen dat de mens het geloof nodig heeft
- verschil tussen moemin, kâfir, moesjrik en moenâfiq kunnen uitleggen
- het verschil tussen geloof en bijgeloof kunnen uitleggen
* De Profeten van Allah
- wonderen van bekende Profeten in eigen woorden kunnen uitleggen
- alle profeten die in de Koran genoemd zijn kunnen opnoemen
* Kenmerken van de Koran
- weten dat de Koran het enige Boek is dat niet veranderd is
- eigenschappen van de Koran kunnen bepalen
- spontaan met aandacht en eerbied luisteren naar de recitatie van de Koran
* Het leven na de dood
- weten wat °alamoe ‘l-Barzach is,
- de straffen van Barzach kunnen verwoorden
- spontaan alles willen doen om deze straffen te ontlopen
LEERPLAN DE GELOOFSLEER
5de LEERJAAR/L.O.
* De 99 Namen van Allah
-
een aantal Schone Namen van Allah kunnen opnoemen
-
de betekenis van die Namen kennen
* Al Wahî (de openbaring)
-
soorten ‘wahî’ kunnen opsommen
-
weten dat ‘al-wahî’ met de dood van de Profeet is gestopt
* Verschil tussen de Koran en Hadîs
- verschil tussen Koran en Hadîs kunnen bepalen
* Verschil tussen Râsoęl en nabî
- verschil tussen ‘râsoęl’ en ‘nabî’ kennen
- eigenschappen van een Profeten kunnen opsommen
* Al-Qadaa Wa'l-Qadar (het lot en voorbestemming)
- weten dat Allah alles voor ons heeft voorbestemd
- de lotsbestemming spontaan aanvaarden
* De drie bekende godsdiensten
( Islam - Jodendom - Christendom)
- kenmerken van de drie hemelgodsdiensten kunnen opsommen
LEERPLAN DE GELOOFSLEER
6de LEERJAAR/L.O.
* De 99 namen van Allah
* De 6 geloofspunten
* De 4 fasen van het leven kunnen opsommen en uitleggen
- ‘Al-°Azal’
- ‘ad-Doenyâ’
- ‘al-Barzach’
- ‘al-Aachira’
* De kleine en grote tekens die voor ‘Al-Qiyâma’ zullen verschijnen kunnen opsommen en uitleggen
* Idem voor de begrippen:
- ‘Qiyâma’
- ‘Hasjr’
- ‘Nasjr’
- ‘Hisâb’
- ‘Mizân’
- ‘Siraat’
- ‘Djazaa'’
* ‘As-sjirk’
- soorten ‘sjirk’ kennen
- weten hoe we ‘sjirk’ kunnen vermijden
- spontaan alles willen doen om deze straffen te ontlopen
* ‘As-sjaytaan’ en ‘Djinn’
Top