- Het departement van de moskeeën
- De commissie moskeeën + de commissie imam
- Stand van de zaken
- De voordelen van een erkenning
- Prioriteitenlijst
- Moskeeën die tot heden dossier hebben ingediend
- Informatie formulier
- Verklaring
- Vereiste documenten
- De moskee van onmisbaar belang
- moskeeën van België
- De salaat
Allah heeft de mensen zo geschapen, dat zij elkaar nodig hebben en zelfs afhankelijk zijn van elkaar, Alzo liet Allah gemeenschappen ontstaan.
En er is geen beest dat op de aarde kruipt, noch een vogel die op zijn vleugels vliegt, of zij vormen de gemeenschappen zoals gij. Wij hebben niets uit het Boek weggelaten. Dan zullen zij tot hun Heer tezamen worden gebracht. (Qoran: 6,38) |
De moskeeën zijn vertegenwoordigt naargelang de moslimgemeenschappen in België, en werken onderling samen.
Turkse Moskeeën:
Verantwoordelijk: dhr. Murat Caliskan
Marokkaanse Moskeeën:
Verantwoordelijk: dhr. Abdelhamid El Moukhtari
Moskeeën van de andere nationaliteiten:
Verantwoordelijk: dhr. Iqbal Qureshi
SECRETARIAAT
Departement van de Eredienst (moskeeën):
Tel: 02/626.15.97
Fax: 02/626.15.99
De Commissies ( Commissie_moskeeën + Commissie_imam) verbonden aan het departement moskeeën staan in voor de ideeën, studies en suggesties voor het departement.
De doelstellingen van het departement moskeeën:
Is belast met het opstellen van een statuut voor de moskeeën.
Staat in voor het opstellen van een procedure voor de erkenning van de plaatsen van de eredienst.
Werkt een beheerssysteem uit voor de 300 moskeeën van België.
Werkt aan de invoer van een controle systeem voor de rituele slachting en de toekenning van het ‘HALAL’ –label aan vlees voor consumptie in België en uitvoer naar Moslimlanden.
Verstrekt informatie over rituele slachtingen, zowel voor dagelijks gebruik als voor het offerfeest (via media of rechtstreeks door de Executieve zelf).
Momenteel overlegt men over het oprichten van een VZW die werkzaam zal zijn onder de Executieve. deze VZW zal belast zijn met o.a. de controle op het toekennen van een gewaarborgd HALAL –label, de erkenning van bekwame moslimslagers en veeartsen… enz.
Het departement verstrekt eveneens inlichtingen aangaande de belangrijke Islamitische gebeurtenissen. (De Ramadan, Ramadanfeest, offerfeest…enz.)
Staat tevens ook in voor:
Het opstellen van een statuut m.b.t. de imams.
Het aanwerven en opleiding van imams.
Benoeming van de imams.
Voor het aanwerven van de Imams is de Executieve verantwoordelijk. De opleiding van de Imams en benoemingen wordt nog besproken. Er zijn momenteel geen moskeeën erkend, waardoor er ook geen toelagen zijn voorzien voor de Imams.
De Executieve heeft de lijst van de moskeeën ter erkenning voorgesteld aan de Ministerie van Justitie.
Pas na de erkenning van de 75 moskeeën, dewelke is gepland voor het werkingsjaar (lopende van1/01/2002 tot 31/12/2002) is er een personeelskader van 150 bedienaars van de Islamitische Eredienst voorzien.
Algemeen wordt gesteld dat; de grote moskeeën 3 functionarissen, de middelgrote moskeeën 2 functionarissen en de kleine moskeeën 1 functionaris ten dienste zal nemen. Hiervoor wordt 128 miljoen frank uitgetrokken op de federale begroting.
Zie : De imams en hun opdrachten
In afwachting van een definitieve regeling wordt de kwestie van de Imams die uit het buitenland worden overgebracht geregeld door de Executieve.
Zij worden wel verondersteld naar hun land van herkomst terug te keren op het einde van hun mandaat.
Het voogdijschap op de erkenning- en werkingsmodaliteiten (van moskeeën en Imams) zal door de Executieve terhand genomen worden.
Men kan ten allen tijde contact opnemen met de EMB voor bijkomende en actuele informatie aangaande Islamitische gelegenheden. (vb. vragen over Ramadan, offerfeest…)
Ook op onze website zal dergelijke informatie geactualiseerd worden.
Het departement is in nauwe samenwerking met 2 begeleidende commissies die het departement helpen in zijn werking.
1- commissie moskee i.v.m. de aangelegenheden die de moskee betreffen.
2- Commissie imam i.v.m. aangelegenheden die de imams betreffen.
De door de Executieve gekende moskeeën hebben in de loop van de maand januari 2000 een formulier toegestuurd gekregen. Een groot aantal onder hen heeft d.m.v. dit formulier een aanvraag tot erkenning bij de EMB ingediend.
Vervolgens werd er per moskee een dossier aangelegd. Het dossier bevat, naast het initiële en bovenvermelde informatieformulier volgende stukken:
Hetzij een gelegaliseerde kopie van het originele bouwplan, hetzij een zelf getekend maatplan.
Een kopie van de VZW-statuten, en van alle wijzigingen eraan, zoals die gebeurlijk verschenen in het Belgisch Staatsblad.
Als het gebouw gebouwd is: kopie van de bouwovereenkomst.
Als het gebouw gekocht is: kopie van de verkoopovereenkomst van de notaris.
Als het gebouw gehuurd is: kopie van de huurovereenkomst.
Kopie van een document waaruit blijkt aan welke onroerende voorheffing de moskee onderworpen is.
Curriculum Vitae (CV) van de Imam van de moskee.
Kopie‘s van de diploma’s van de Imam van de moskee
Belangrijk hierbij is de ondertekening van een verklaring, waardoor de moskee haar aanvraag officieel bevestigd en het verloop van de erkenningprocedure evenals de hieruit vloeiende gevolgen zonder verhaal aanvaardt.
Teneinde de dossiers te vervolledigen en om de aanvragende gemeenschappen te informeren over de stand van hun dossier, bezochten de leden van de Executieve talrijke moskeeën.
In de eerste week van de maand mei 2000 werd er een infoavond per groep (Turks, Marokkaans en andere nationaliteiten) georganiseerd.
De meeste voorzitters van de moskeeën hebben bovenvermelde verklaring op deze vergaderingen ondertekend.
Naar alle andere moskeeën die een aanvraag indienden tot op dat moment nog geen verklaring aflegde werd een verzoek tot ondertekening verzonden (via fax, e-mail of brief).
Adressenlijst van de moskeeën wordt voortdurend en met zorg bijgehouden.
De door de moskeeën en Imams verstrekte gegevens werden opgenomen in een geïnformatiseerd bestand om een vlotte verwerking mogelijk te maken.
Aan de hand van deze gegevens werd een prioriteitenlijst opgesteld.
Op 04 mei 2001, werd deze prioriteitenlijst voorgelegd en besproken op het kabinet van de Ministerie van Justitie.
Op deze vergadering waren de volgende personen aanwezig:
adjunct-adviseur van het ministerie,
voorzitter van de EMB,
verantwoordelijke van de Turkse moskeeën,
verantwoordelijke van de Marokkaanse moskeeën,
verantwoordelijke van de moskeeën van Andere nationaliteiten,
advocaat van de EMB.
De uiteindelijke erkenning op basis van het ingediende dossier en aan de hand van door de EMB en het Ministerie van Justitie besproken criteria, zal plaats vinden in het werkingsjaar lopende van 1 januari 2002 tot 31 december 2002.
De uiteindelijke erkenning zal geschieden door per erkenning een Koninklijk Besluit uit te vaardigen.
De “Commissie Moskeeën” en de “Commissie Imams” hebben een studie gemaakt m.b.t. het statuut van de erkende moskeeën en de door het Rijk betaalde Imams.
Na rijp beraad en verregaand overleg met alle betrokkenen heeft de Executieve een statuut en een boekhouding ontwikkeld voor de moskeeën.
Ook de positie van erkende Imams werd statutair vastgelegd.
Volgens dit statuut:
Een moskee zal maar aanspraak kunnen maken op een erkenning en zodoende op de financiële en materiële voordelen die dit statuut met zich meebrengt, na indiening van een ontvankelijk dossier (bij de EMB). Na een positieve beoordeling, op basis van door de EMB, in ruggespraak met haar partners, opgestelde en gehandhaafde criteria, zal de uiteindelijke erkenning geschieden, dossier per dossier, d.m.v. een Koninklijk Besluit.
waarom zal Allah hen niet straffen, wanneer zij de mensen beletten de heilige moskee binnen te gaan en er geen bewakers van zijn? De bewakers er van zijn alleen de godsvruchtige, maar de meesten hunner beseffen het niet. (Qoran: 8,34) |
voorzeker, de ongelovigen besteden hun rijkdommen om anderen van de weg van Allah af te leiden. Zij zullen doorgaan ze te verspillen maar daarna zullen zij spijt hebben en worden overwonnen. En zij die verwerpen zullen in de hel worden verzameld. (Qoran: 8,36) |
De provincies zijn verplicht hulp te verlenen op het budget van de openbare instellingen.
De provincies oefenen voogdij uit over de boekhouding van de openbare instellingen. Hierdoor zijn de moskeeën verplicht om een boekhoudkundig plan te gebruiken dat een volledig overzicht geeft over hun uitgaven en inkomsten.
De Imams zullen betaald worden door het Ministerie van Justitie (een wedde vergelijkbaar met die van de priesters).
Het Sociaal statuut van de imams werd eveneens geregeld en statutair vastgelegd. (voordelen op het vlak van de schikkingen omtrent de werkakkoorden, recht op kinderbijslag, het recht op werkloosheidsuitkeringen.)
De Imams zullen een vergoeding ontvangen voor de huurlast door de gemeentes.
Inrichting van de erkende moskeeën:
Er komt een organisatorische scheiding tussen godsdienstige beleving en materiële organisatie van de eredienst.
Beheerscomité Godsdienstige zaken o.l.v. de moskeebeheerder.
Beheerscomité Materiële zaken en sociale activiteiten onder statuut van een VZW.
België telt momenteel 413392 moslims, waarvan 229605 tot de Marokkaanse gemeenschap behoren, 135320 tot de Turkse - en 48467 tot de gemeenschap van andere nationaliteiten. Dus 56 % Marokkanen, 33 % Turken, 12 % andere nationaliteiten.
In totaal gaan er 80 moskeeën erkend worden. De executieve heeft een berekening uitgevoerd met als basis het aantal moslims per provincie.
Bij de selectie van de moskeeën voor de erkenning werd er aandacht besteed aan volgende criteria:
Aantal geldige aanvragen en volledige dossiers.
Een algemene verspreiding over België
Een overzichtelijke spreiding over de provincies (naargelang de aanwezigheid van moslims van een bepaalde gemeenschap)
Evenwichtige verdeling naargelang de groeperingen binnen de maatschappij vertegenwoordigd door de moskeeën van een welbepaalde gemeenschap. Rekening houdend met de volkeren in minderheid, die ook de mogelijkheid krijgen om zich verder te ontwikkelen.
Grootte van de moskee (ook de middelmatige en kleinere moskeeën worden in aanmerking genomen)
Capaciteit van de moskee (aantal personen die het vrijdagsgebed bijwonen wordt vermenigvuldigd met 4 ter representatie van een doorsnee gezin).
Onderlinge afstand van de moskeeën.
Volledige dossiers met een verklaring:
De moskeeverantwoordelijken die een verklaring hebben ondertekend ten bewijze geïnformeerd te zijn over de procedure en de gevolgen van de erkenning, waarbij ze hun toestemming geven voor het voordragen van de moskee voor de erkenning.
Dossiers die niet beschikken over deze verklaring komen niet in aanmerking.
De term imam staat voor een celebrant die gelast is met het verzekeren van de godsdienstoefeningen.
Er zijn verschillende categorieën imams die gelast zijn met heel precieze opdrachten en functies.
1. De Imam die de 1ste in rang is: Imam – Khtaib
de term Khatib betekent: prediken, in de godsdienstige zin van het woord. De imam – Khatib wordt aldus aangeduid omdat het tot zijn belangrijkste opdrachten behoort, om tijdens de godsdienstige ceremonies de preken te houden.
Zijn bevoegdheden zijn de volgende:
de erediensten van de vrijdag en deze van de verschillende religieuze feesten te celebreren.
het celebreren van huwelijken, begrafenissen, bekeringen en andere.
Waken over de godsdienstige, spirituele en intellectuele aspecten van de plaats van eredienst via gesprekrondes, conferenties die hij voorzit, religieuze causerieën, spirituele wakes, enz…
Zijn gemeenschap vertegenwoordigen tijdens theologische colloquia, vergaderingen en seminaries. Het gebeurt ook dat hij zetelt in een comité van theologen dat gelast is met het bestuderen van de verschillende aspecten van een probleem dat betrekking heeft op het godsdienstige leven van de gemeenschappen.
Hij helpt bij het oplossen van verschillende sociale problemen die in de gezinnen kunnen voorkomen (problemen met het echtpaar, scheidingen) en hij beheert de betrekkingen tussen de gelovigen.
Hij is rechtstreeks verantwoordelijk ten overstaan van de beheerraad, waarin hij zetelt als adviseur.
Hij draagt bij tot de opleiding van de jonge Imams, hij vormt hen en stelt hen aan in de rol en opdrachten die hen toegekend worden (2de in rang, enz…)
2. De Imam die 2de in de rang is: IMAM – RATIB
Het woord Ratib (permanent) werd voor deze functie gekozen omdat het tot de taak van deze Imam behoort, om de gelovigen te leiden bij de vijf dagelijkse rituele gebeden.
Zijn bevoegdheden zijn de volgende:
de vijf dagelijkse gebeden leiden en vervullen, van bij de dageraad tot het gebed voor de nacht, waardoor dus een regelmatige aanwezigheid van de Imam in de moskee noodzakelijk wordt.
Het celebreren van de gebeden en wakes tijdens de maand van de Ramadan.
Hij kan bovendien ook fungeren als tussenpersoon tussen de gelovigen en de Imam die de 1ste in rang is.
3. De Imam die 3de in de rang is:
Zijn bevoegdheden zijn de volgende:
de muezzin leiden in de oproep (adhan) en de aankondiging (iqamat) van het gebed, voor elk van de vijf dagelijkse gebeden.
Zorgen voor de inrichting en de uitrustingen die nodig zijn voor de eredienst (stoel, het plaatsen van de gelovigen, het leggen van de tapijten, aansluiten van de microfoons, lezingen, psalmodieën…)
Het tegemoetkomen aan de behoeften van de moskee inzake aantal exemplaren van de Koran, boeken met hadtihs, gebedssnoeren enz…
De imam 2de in de rang vervangen wanneer die afwezig is.
Zijn opdracht vergt een regelmatige aanwezigheid in de moskee van de dageraad tot aan het laatste gebed van de dag.
4. De celebrerende imam (of assistent)
Zijn bevoegdheden zijn de volgende:
de gelovigen de uitspraak en de studie van de soera’s aanleren, wat vereist is voor het vervullen van de gebedsplicht.
Studiekringen houden, buiten de gebedsuren, om de gelovigen de voorschriften van hun geloof aan te leren.
Aan de jonge moslims de basisprincipes van de lezing van de Heilige Koran aanleren, met vocale repetities.
5. Al Moujawwid
Zijn bevoegdheden zijn de volgende:
de verzen van de Koran psalmodiëren, voornamelijk tijdens de periode van de Ramadan, en tijdens religieuze ceremonieën.
De Imam bijstaan bij het leiden van de verschillende vieringen (huwelijken, feesten …)
Het psalmodiëren van de Koran bij de opening van colloquia of vergaderingen.
6. De Muezzin
De Muezzin is gelast met de oproep tot en het aankondigen van het gebed voor elk van de vijf dagelijkse gebeden. Daartoe moet hij voordien reeds in de moskee aanwezig zijn, zo ongeveer een kwartier voor de wettelijke ingangstijd van het gebed.
De Grote Imam van België
De Grote Imam van België zit het comité van theologen voor en heeft als opdracht het religieuze dogma en de doctrine.
De rol van de Grote Imam van België is de volgende:
de gelovigen leiden in hun geloof en in hun eredienst;
religieuze adviezen uitvaardigen;
ethische onderwerpen behandelen;
waken over de activiteiten van de Executieve, zodanig dat die activiteiten niet in tegenspraak zijn met de fundamentele principes van de Islam;
het omkaderen van alle Imams;
het opvolgen van de opleidingen van de jonge Imams en van de Islamleerkrachten;
het bepalen van de gebedstijden;
het vastleggen van de data van de religieuze feesten en meer in het bijzonder, die van het begin en het einde van de Ramadan;
het celebreren van de vrijdagse eredienst in verschillende moskeeën om beurten;
het superviseren van de instelling van de faculteit van theologie;
het omkaderen van de organisatie van wetenschappelijke en religieuze colloquia;
het vertegenwoordigen van de Imams op grote internationale manifestaties;
de Grote Imam van België heeft twee adjuncten (de secretarissen van de eredienst genaamd) om hem te helpen bij het vervullen van zijn opdracht.
Titels en kwalificaties van de Imams, die bedienaars zijn van de Islamitische eredienst
Opmerking: het behoort tot de bevoegdheid van de Moslims en meer in het bijzonder van de Executieve van de Moslims van België het begrip ‘Imam’ te bepalen en te preciseren (die gewoonlijk de bedienaars van de eredienst worden genoemd); om de opgelegde regels te bepalen en om binnen de Moslimgemeenschap de Imams aan te duiden aan wie die titel verleend wordt.
1. De Imam die 1ste is in rang: Imam Khatib
De opdracht en de taken rond de eredienst die hem toegekend worden eisen dat hij houder is van een universitair diploma dat werd afgeleverd door:
een erkende Islamitische universiteit of een hoge Islamitische instelling
een faculteit islamtheologie
een Belgisch of buitenlands Islamitisch theologisch Instituut, zoals de universiteit van Al- Azhar (Egypte), de universiteit van Medina (Saoedi – Arabië), de universiteit voor Islamstudies in Marokko, dar Al Hadith, Al Hassaniyah (Marokko), de universiteit van Zeytouna (Tunesië), het instituut Imam Hatip, de Theologische Faculteit Ilahyet (Turkije), de Sorbonne of het Europese Islamitische Instituut.
Het vereiste diploma is een doctoraat in Islamtheologie of in Islamstudies of een licentie in Islamtheologie of in Islamitische religieuze wetenschappen of een gelijkaardig titel.
De Executieve van de Moslims van België kan, na advies van het Comité van Theologen, deze titel van Imam 1ste rang toekennen aan elke kandidaat die het bewijs kan leveren van de ernstige en degelijke theologische kennis, omwille van zijn gedane studies en de lange praktijkervaring in het prediken.
De diploma’s die in de niet-erkende religieuze Islamitische Instituten worden behaald kunnen worden goedgekeurd en toegestaan als vereiste titels (het Europese Islamitische Instituut van België, de Europese Academie voor Islamitische Cultuur en Wetenschappen, en andere.)
2. de Imam die 2de is in rang: Imam – Ratib
Het vervullen van deze opdracht vereist:
een perfecte kennis van de Heilige Koran deze kennis wordt gestaafd door een getuigschrift dat door de Meester (Sjeik) van een traditionele school wordt verstrekt (madrassa), van een instituut “Imam Ratib” of door een officieel erkend Islamitische Instituut, dat al dan niet universitair is.
De noodzakelijke en onontbeerlijke theologische kennis voor het voorzitten van de religieuze diensten rond het gebed, de bedevaart, begrafenissen.
Die kennis wordt gestaafd door een getuigschrift van een liga van buitenlandse Islamitische Uléma’s, een Wijze die lid is van die liga of bij voorkeur van een erkend al dan niet universitair Islamitisch Instituut
3. De Imam die 3de is in rang
De vereist voorwaarden voor het vervullen van deze opdracht zijn de volgende:
de kennis van een groot gedeelte van de Heilige Koran
de theologische kennis van de praktijken rond de eredienst
Deze kennis wordt gestaafd door een attest dat afgeleverd wordt door het Comité van Theologen, dat verbonden is met de Executieve van de Moslims van België (cf. punt 2).
4. De celebrerende Imam of assistent
De vereiste voorwaarden zijn:
De kennis van een deel van de Heilige Koran
De theologische kennis wordt gestaafd door een attest dat wordt afgeleverd door het Comité van Theologen, dat verbonden is met de Executieve van de Moslims van België (cf. punt3).
Deze kennissen worden gestaafd door een attest dat wordt afgeleverd door het Comité van Theologen, dat verbonden is met de Executieve van de Moslims van België (cf. punt2).
5. Al Mujawwid
De vereiste voorwaarde is de kennis van de Heilige Koran met de regels rond het lezen van de psalmodiering.
Het diploma wordt afgeleverd door een Islamitisch universiteit of Instituut.
6. De Muezzin
Hij beschikt over de kennis van de praktijken van de eredienst, kennis die gestaafd wordt door een attest dat afgeleverd wordt door het Comité van Theologen, dat verbonden is met de Executieve van de Moslims van België.
Om voor een erkenning in aanmerking te komenzijn de moskeeën verplicht een dossier te hebben bij de EMB. Zoniet kunnen ze bij een eventuele erkenning geen aanspraak maken op de faciliteiten besproken in de tekst “Gevolgen van de erkenning”.
Een dossier dat in aanmerking komt voor de procedure tot erkenning te doorlopen bevat ondermeer de volgende stukken:
Een informatieformulier, door de moskeeverantwoordelijke ingevuld en ondertekend.
Een voor erkenning noodzakelijke verklaring betreffende het aanvaarden van de erkenningprocedure en de uitslag ervan.
Alle andere vereiste documenten.
Deze documenten zijn onombeerlijk wil het dossier volledig zijn en wil de moskee in aanmerking komen voor een erkenning.
Het vereiste informatieformulier kan worden afgedrukt:
Klik hier informatieformulier
Na ontvangst van alle gegevens van een moskee stuurt de EMB een verklaring ter aanvaarding van de erkenningprocedure ter ondertekening en terugzending toe.
Deze verklaring kan evenwel ook onmiddellijk samen met het informatieformulier ingediend worden.
Online kan u een exemplaar laten printen,
Klik hier verklaring
Voor het werkingsjaar lopende van 2001 - 2002 werden de prioritair te erkennen moskeeën reeds voorgedragen. Nieuwe aanvragers dienen hiermee, evenals met de Prioriteitenlijst rekening te houden.
Dit moge moskeeën niet weerhouden hun gegevens bereidwillig aan de EMB ter beschikking te stellen. Mogelijkerwijs zal een volgende erkenningronde plaatsvinden in de komende jaren.
Bovendien bemoeilijkt het niet verstrekken van gegevens van de niet meewerkende moskeeën het verblijf en de toekenning van de visa van Imams evenals de regeling van andere zaken.
Voor meer inlichtingen kunt u altijd terecht op:
SECRETARIAAT |
Elk dossier bevat, naast het initiële en eerder vermelde informatieformulier volgende stukken:
Hetzij een gelegaliseerde kopie van het originele bouwplan, hetzij een zelf getekend maatplan.
Een kopie van de VZW-statuten, en van alle wijzigingen eraan, zoals die gebeurlijk verschenen in het Belgisch Staatsblad.
Als het gebouw gebouwd is: kopie van de bouwovereenkomst.
Als het gebouw gekocht is: kopie van de verkoopovereenkomst van de notaris.
Als het gebouw gehuurd is: kopie van de huurovereenkomst.
Kopie van een document waaruit blijkt aan welke onroerende voorheffing de moskee onderworpen is.
Curriculum Vitae (CV) van de Imam van de moskee.
Kopie‘s van de diploma’s van de Imam van de moskee.
+ Een door de moskeeverantwoordelijke ondertekende verklaring.
De moskee concretiseert de gemeenschappelijke doelstellingen die de Islamitische gemeenschap nastreeft..
Een opgave voor elke moslim is het verrichten van de vijf dagelijkse gebeden (salaat)
Omwille van de functies die binnen veel moskeeën tot bloei komen (scholing, ontmoetingsruimte,…) en in het bijzonder omwille van de mogelijkheid om gezamenlijk het gebed te verrichten, is de moskee zonder twijfel de beste plaats voor het gebed. Meer zelfs: het bieden van gebedsfaciliteit is de voornaamste doelstelling van elke moskee.
De moskee huisvest als het ware de Islamitische geest van broederschap, gelijkheid en medeleven die onder de moslims leeft.
Reeds ten tijde van de profeet Muhammed (saws) was de moskee het kloppende hart en het zenuwcentrum van waaruit de dynamiek tot verbetering van de maatschappij uitging.
Ook heden ten dage brengt de moskee de mensen samen ter verwezenlijking van het hoogste doel: de aanbidding van Allah doorheen gezamenlijk gebed en uitgedragen sociale inzet. Het gezamenlijk overleg en optreden van Moslims, georganiseerd rond hun moskeewerkingen, gaat in tegen eng individualisme en egoïsme.
Het is een religieuze verplichting (zeker voor mannen) om het Vrijdagsgebed gezamenlijk te verrichten.
De Ghutbah of preek is een essentieel onderdeel van de Vrijdagsgebed (Djoemah Salaat). Het doel van de Ghutbah is Moslims aan hun plichten te herinneren. Problemen en onderwerpen die in de gemeenschap leven worden naar voren gebracht.
Informatie allerhande kan tijdens de Ghutbah doorgegeven worden (overlijdens, oproepen voor inzamelingen,…) om gemeenschapsleven te bevorderen.
Bij de uitvoering van het gemeenschappelijk gebed dient de gemeenschap (djemaat) de Imam te volgen en dit door navolging van de kenmerkende gebedshoudingen.
Hierbij stelt de gemeenschap zich op, in evenwijdige rijen, nauw naast elkaar aansluitend, schouder aan schouder, achter de Imam. Bij de vorming van deze rij(en) wordt geen rekening gehouden met maatschappelijke positie of status van de vorming van deze rij(en) wordt geen rekening gehouden met maatschappelijke positie of status van de gelovigen: voor Allah staande zijn we allen gelijk.
De Ghutbah is een onderdeel van de voorbereiding tot het (Vrijdags-) gebed doch zeer zeker veel meer dan dat. Verre van een formalistische speech of preek, of een ritueel praatje, beoogt de Ghutbah de toehoorders d.m.v. de grote kennis over de Islam en de welbespraaktheid van de Imam en diens weloverwogen onderwerpkeuze – vaak over actuele thema’s – in vervoering te brengen.
Het doel van de Ghutbah is het overbrengen van de boodschap van de Islam naar de harten en hoofden van de toehoorders en dit met doel de moslims, en de eventuele andere toehoorders, te helpen verder te gaan op het pad van Allah.
Ook de feestgebeden, naar de aard van de Islam in gemeenschap gevierd, worden door een Ghutbah voorafgegaan. Na afloop volgt het gebed en gaan families en vrienden elkaar, met zuivere intenties en met de wijsheid van de Ghutbah vers in hun harten geplant, opzoeken.
Soms is het een opgave, maar één die de moslims zich graag getroosten, om de door hun opgezette structuren zuiver te houden van invloeden die vreemd zijn aan de Islam. Waar in de harten de liefde voor Allah overheerst zal de moskee steeds het centrum zijn dat het altijd geweest is: een lichtpunt van onderlinge solidariteit, onderwijs, overleg, actie en gebed.
Op plaatsen waar de moslims de kansen te baat nemen die Allah hen schenkt groeien moskeeën uit tot creatieve complexen en artistiek hoogstaande gebouwen alwaar ziekenhuizen, kinderdagverblijven, logementruimten voor Qu'rân studenten, jongeren- en bejaardenfaciliteiten integraal deel van uitmaken.
Dergelijke complexen, waarvan vaak een kleine groep gelovigen aan de basis ligt die ooit met een bescheiden moskee begonnen, zijn bruggenhoofden voor verdere sociale actie over de generaties heen. Inshallah.
Alle middelen die kunnen bijdragen tot de verdere uitbouw van deze infrastructuur dienen zonder compromissen te sluiten aangewend te worden.